Światłolecznictwo

W naszym gabinecie szeroko stosujemy światło podczerwone w postaci lampy Sollux, które mieści się w zakresie między 770 a 15000 nm.

Promieniowanie podczerwone w zetknięciu ze skórą człowieka ulega w pewnym odsetku odbiciu, a pozostała energia przenika w głąb tkanek. Zdolność przenikania w głąb jest zależna od długości fali. Efekty biologiczne absorpcji promieni podczerwonych zależą od wielkości energii, długości fali, a przez to głębokości penetracji, oraz pojemności cieplnej tkanek. Dobrze uwodniona skóra i tkanka podskórna charakteryzują się dobrą pojemnością cieplną.

W wyniku działania promieniowania podczerwonego w tkance dochodzi do:

– reakcji naczyniowej – rozszerzają się naczynia włosowate skóry i tkanki podskórnej, na skutek reakcji naczyniowej poprawia się znacznie ukrwienie i odżywienie tkanek oraz ich przepływ w układzie żylno-chłonnym

– reakcji autonomicznego układu nerwowego, co prowadzi m.in. do zmniejszenia napięcia mięśni

– reakcji narządów położonych głęboko lub nawet odległych w wyniku odruchów ze stref Heada oraz odruchów skórno-trzewnych

– podniesienia progu odczuwania bólu, związanego m.in. ze stymulacją wydzielania endorfin

– wzmożenia przemiany materii.

Wskazaniem do stosowania promieniowania podczerwonego są:

– stany po lokalnych urazach, szczególnie kończyn, jednak nie wcześniej niż po upływie 48 godzin od urazu

– przewlekłe zapalenia stawów oraz tkanek miękkich kończyn

– procesy reumatoidalne w okresie niewielkiej aktywności

– nerwobóle oraz zespoły bólowe

– zespoły przeciążeniowe stawów, ścięgien i mięśni.

– przewlekłe stany zapalne jamy nosowej, zatok przynosowych, ucha zewnętrznego i stawów żuchwy

– stany po zapaleniu bakteryjnym, odmrożeniu i uszkodzeniu promiennym skóry i tkanki podskórnej

– przygotowanie do masażu, kinezyterapii oraz innych form fizykoterapii np. elektrostymulacji.

Przeciwwskazania do stosowania promieniowania podczerwonego:

– znaczne uszkodzenia układu naczyniowego

– zagrożenia zakrzepicą ogólnoustrojową

– niewydolności krążenia i stanów wyniszczenia

– czynna gruźlica płuc

– stany bakteryjne stany zapalne skóry i tkanek miękkich

– zagrożenie niebezpiecznym krwawieniem

– ciąża